M4: FALSAFAH PENDIDIKAN BARAT (PERBANDINGAN ALIRAN)
PRINSIP PENDIDIKAN TRADISIONAL: Perenialisme v Pendidikan ke arah mendapatkan kebenaran seterusnya memahami kebenaran tersebut . v Pendidikan sebagai latihan bagi membentuk dan memperkembangkan minda dan intelektual . v Pendididkan juga bertujuan menyelaraskan manusai kepada kebenaran . Esensialisme v Segala ilmu pengetahuan yang diperoleh mestilah boleh diamalkan . v Pembelajaran ialah usaha dan aplikasi yang bersungguh-sungguh . Bahan yang digunakan dalam proses pengajaran telah disediakan. MODEN: Progresivisme v Pendidikan sebagai proses yang mencorakkan manusia mengikut persekitaran dan masyarakat . v Pelajar lebih banyak berperanan dalam aktiviti pembelajaran manakala guru sebagai pembimbing . v Masyarakat bersifat demokratik . Rekonstruksionisme v Pelajar dilatih supaya memperoleh kemahiran untuk mengatasi masalah sosial . v Guru dan pelajar adalah agen pembaharuan dan pe...
Comments
Post a Comment